Terug naar overzicht

J.H. Snijderschool

Met Apple apparatuur in de klas leert iedereen van elkaar
In 2011 is basisschool de J.H. Snijdersschool in Rijswijk begonnen met de inzet van Apple apparatuur. Bram van Mil is leerkracht en ICT’er op de school. “Bij ons op school heeft nog niet elke leerling een eigen iPad, waardoor het vaak voorkomt dat een kind geduld moet hebben als een ander kind met de iPad bezig is. We zien hierdoor wel dat de iPad heel goed gebruikt wordt. Onze droom is dan ook dat elke leerling straks een eigen iPad heeft.”

"Onze droom is dan ook dat elke leerling straks een eigen iPad heeft"

Werken met digitale middelen
“We hebben als school gekeken naar hoe wij ons onderwijs vorm konden geven. Hoe de inzet van digitale middelen zou passen bij het onderwijs waar wij mee bezig zijn. We waren op zoek naar mobiliteit en apparatuur die up-to-date is en simpeler dan de leerlingen nu hebben. De iPad is een device waar de meeste kinderen aan gewend zijn en geeft ons meer ruimte voor creativiteit en eigen inbreng van de kinderen.”

Implementatie in de school
“Om de iPad goed te kunnen implementeren in de school hebben via Amac Educatie gebruik gemaakt van een Apple Education Trainer. Dat heeft erg geholpen in hoe de leerkrachten de iPad zijn gaan inzetten tijdens de lessen. Wat daar vooral mooi aan was, was dat ze met elkaar successen konden delen. Dat leerkrachten doorhadden dat ze het zelf konden en dat maakte het makkelijker om in de klas te gebruiken. Wij hadden als voorwaarden dat er goede Wi-Fi in de school was, dat de Apple TV aan alle borden in de lokalen kon worden aangesloten en dat de iPad een aantal applicaties had. Daar zijn we mee gestart en dat ging vrij vanzelf.”

Meerwaarde voor het primair onderwijs
“Ik denk dat de inzet van de iPad in het primair onderwijs zeker van meerwaarde is. Wat helpt is de bijna intuïtieve manier van ermee werken. Kinderen zijn al gewend om met een tablet of telefoon bezig te zijn, want dat hebben ze thuis ook. Ze hoeven niet na te denken of het device werkt, het werkt gewoon. Als je een foto hebt gemaakt wordt deze bewaard, opslaan hoeft niet. Dat is ook zo met een werkstuk. En als je een filmpje aan het maken bent en we gaan opruimen, dan kan je er gewoon de volgende dag mee verder.”

Toekomst
“Op het moment wordt er hard gewerkt aan ons nieuwe schoolgebouw. Daar willen we gaan beginnen met één-op-één onderwijs. Onze wens is om alle leerlingen een eigen apparaat te geven, omdat de kinderen dan altijd de toegang hebben tot de middelen op het moment dat ze het nodig hebben. Je ziet nu dat kinderen moeten wachten, omdat iemand anders ermee bezig is. Dan moeten ze wat anders gaan doen. Dat past wel bij ons onderwijs, dat je dingen op een ander moment kan doen en in je eigen tijd. Met een eigen iPad is dat natuurlijk anders.”