Terug naar overzicht

’50 procent besparing op ICT-kosten met Apple-apparatuur’

Jeroen
maandag 25 januari 2021
Door Jeroen

’50 procent besparing op ICT-kosten met Apple-apparatuur’

Inclusiviteit staat hoog in het vaandel op de Thorbecke Scholengemeenschap VMBO-PrO in Zwolle. Iedereen moet kunnen meedoen aan het onderwijs, óók als het gaat om het ontwikkelen van digitale vaardigheden. “De kinderen die bij ons van school komen, kunnen zich goed redden in onze huidige, digitale maatschappij.”

Ferdinand Plantinga is niet alleen ICT-coördinator op de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle, hij geeft daarnaast lessen economie en is secretaris van de examencommissie. Hij komt uit het bedrijfsleven en bracht zo’n negen jaar geleden de kennis en ervaring die hij daar opdeed, mee naar de school. Het Thorbecke college valt onder de stichting Openbaar Onderwijs Zwolle (OOZ) en huist twee scholen in één gebouw: een praktijkschool en de drie niveaus VMBO. Er lopen zo’n 800 leerlingen rond en ongeveer 150 docenten en stafmedewerkers.

“Onze leerlingen zijn heel divers. Daar zit ook een groep tussen die vanuit hun privésituatie niet in aanraking komt met computers. Ze spelen wel spelletjes op hun telefoon of gebruiken social media, maar verder komen ze vaak niet. Als school vinden wij het onze plicht om ál onze leerlingen digitaal vaardig te maken, ook degenen die van huis uit niet in aanraking komen met zaken als e-mailen of het invullen van een webformulier.”

Die digitale opvoeding is noodzakelijk, omdat de wereld in rap tempo digitaliseert. “In de praktijkberoepen is het heel normaal dat er een iPad wordt gebruikt. Kijk naar de thuiszorg of servicemonteurs. Maar ook in winkels en restaurants rukt de iPad op. We kunnen onze kinderen na hun opleiding niet de wereld in sturen als ze niet weten hoe een iPad werkt. Dat moeten wij ze ook leren”, zegt Plantinga. 

Docenten leidend in keuze

De introductie van iPads en andere Apple-apparatuur op de Thorbecke Scholengemeenschap ging niet zonder slag of stoot. Nadat Plantinga, uiteraard in samenspraak met de directie, eerst de noodzakelijke basis, zoals een solide en veilig netwerk, had geregeld, ging hij zich oriënteren op welke technologie docenten goed zou ondersteunen in hun werk. “Veel organisaties zijn geneigd om eerst te kijken naar de leerlingdevices, maar in mijn visie zijn de docenten leidend. Zij moeten goed met de technologie kunnen werken.”

De ICT-coördinator woonde verschillende leveranciersbijeenkomsten bij om zijn licht op te steken over de apparatuur en technologie die het beste bij de school zou passen. Bij een demo van Amac Onderwijs in samenwerking met met de i-Scholengroep in Arnhem ontdekte hij een andere visie op investeren. “Daar zag ik dat een leaseconstructie ook een optie was.” Leidend voor de keuze van Plantinga is zijn visie dat ICT goed bruikbaar moet zijn door iedereen. “Ik kreeg en krijg allerlei aanbiedingen van organisaties die prachtige oplossingen hebben, maar negen van de tien keer zijn ze veel te complex en helemaal voor onze leerlingen. Wanneer zij er niet eenvoudig mee aan de slag kunnen, heeft het geen enkele zin om aan te schaffen.” Bovendien mogen docenten in de klas niet worden belast met beheerzaken, vond Plantinga. Apple omzeilt dat door beheermogelijkheden te bieden via Klaslokaal en Jamf. 

‘Met de iPads geven we hele gezinnen toegang tot onze digitale maatschappij’

Financieel aantrekkelijk

Nadat Plantinga zijn teamleider wist te overtuigen dat Apple de juiste keuze was voor de school, werden er een aantal MacBooks voor de docenten aangeschaft. “We hadden in onze presentatie voor het MT aangetoond dat je met Apple financieel beter af bent. Een Windows-machine schrijf je in drie jaar af en daarna is hij niets meer waard. Een Apple-apparaat schrijf je in vier jaar af en dan heeft die nog een restwaarde. Dat zag het MT wel zitten.”

De MacBooks werden onder de docenten uitgedeeld met de boodschap dat ze twee maanden de tijd kregen om aan de nieuwe machines te wennen, voordat de bestaande Windows-apparatuur werd verwijderd uit de school. “Het grote voordeel was dat onze ICT-ondersteuning direct minder te doen had, omdat er veel minder beheer nodig is op Apple-apparatuur. Dat resulteerde niet alleen in minder kosten, maar de docenten merkten ook dat ze veel minder problemen hadden met hun apparaten.”

Aansluiting op beroepspraktijk

Daarna kwam de overstap naar leerlingdevices. De Thorbecke Scholengemeenschap beschikte over een aantal laptopwagens, maar die werden niet zoveel gebruikt. “Het kostte gewoon veel tijd om de laptops op te starten en weer af te sluiten. Daarnaast  waren er ook altijd leerlingen die zichzelf niet hadden uitgelogd of die problemen hadden met hun laptop. Voor docenten kostte dat waardevolle lestijd, je moest eigenlijk een blokuur of langer hebben, wilde je de laptops effectief kunnen gebruiken. Dus wat gebeurde er? De laptops werden nauwelijks gebruikt in de klas. Daarop hebben we besloten: daar investeren we niet meer in.”

Er werd gekozen voor iPads, niet in de laatste plaats omdat leerlingen deze devices straks in hun beroepsleven veelvuldig tegen zullen komen. “Het is belangrijk om een visie te hebben, wat wil je met een apparaat, wat is je doel.” Plantinga merkt dat de iPad voor veel leerlingen méér is dan alleen een schooldevice. De bestaande ICT-ondersteuning kon rap na de introductie van Apple-apparatuur worden stopgezet, omdat er weinig beheer en onderhoud nodig is aan de apparaten. Plantinga, als ICT-coördinator, beheert de iPads en weet welke apps er naast de school-apps door de leerlingen of ouders zelf zijn geïnstalleerd. “En niet zelden zijn dat mobiel bankierenapps, Funda en Marktplaats. Dat betekent dat het apparaat ook door de ouders wordt gebruikt. Op deze manier geven we niet alleen de leerlingen toegang tot de digitale maatschappij, maar ook de gezinnen waar ze uit komen.”

Microsoft 365 op Apple

Onder de digitale vaardigheden die leerlingen bijgebracht worden op school, valt ook Microsoft 365. Een belangrijk softwarepakket waar vrijwel iedereen mee te maken heeft of krijgt. “We gebruiken geen Pages of Keynote, want onze leerlingen komen dat in de buitenwereld niet tegen. Maar Word en PowerPoint van Microsoft 365 wel en daarom is het belangrijk dat ze daarmee leren werken. Dat gaat overigens prima op een iPad”, zegt Plantinga. 

‘We hebben 50 procent op ICT-kosten weten te besparen’

Inclusiviteit: voorfinanciering door school

Om het beheer van de iPads uit te kunnen voeren, moest Plantinga een slimmigheidje bedenken. “Juridisch gezien kun je alleen invloed uitoefenen als je mede-eigenaar bent.” Amac Pro richtte een webportaal in waarin ouders zelf een iPad voor de leerling kunnen aanschaffen. Om mede-eigenaar te worden, draagt de school een paar tientjes bij aan iedere verkochte iPad. Maar niet iedere ouder is in staat om zomaar een iPad aan te schaffen. Daarom heeft de Thorbecke Scholengemeenschap ervoor gekozen om de aanschaf voor te financieren, waarna de ouders de mogelijkheid hebben om het bedrag in termijnen af te betalen.

“Het is belangrijk dat de leerling of de ouders uiteindelijk daadwerkelijk eigenaar worden van het device, want dat betekent dat ze er zuiniger mee omgaan”, zegt Plantinga. Daarom is een beschermhoes verplicht. En wanneer een leerling die hoes vergeet, moet hij de iPad bij Plantinga inleveren. “De leerling krijgt de iPad pas terug op het moment dat hij de volgende dag de hoes van huis weer heeft meegenomen”, glimlacht de ICT-coördinator. En hoewel het overkoepelende bestuur, OOZ, in eerste instantie niet wilde dat de school een privé-aanschaf zou voorfinancieren, zijn ze inmiddels bijgedraaid, vertelt de ICT-coördinator. “Wij zijn de enige school in de stichting die 50 procent op ICT-kosten heeft weten te besparen”, zegt hij niet zonder trots.

Ook een verzekering is verplicht voor de vier jaar dat de leerling naar school gaat, zodat eventuele schade gedekt is. “Wel moeten leerlingen bij schade een verplicht eigen risico betalen, maar ook dat financieren we voor”, legt Plantinga uit. “Ik vind het belangrijk dat alle schades via mij afgehandeld worden, want zo houd ik zicht op het proces.” Wanneer ouders niet in staat zijn om het eigen risico te betalen, betekent dat bij veel verzekeraars dat het device ook niet wordt gerepareerd. “Inclusiviteit staat voorop bij ons op school, dus dat betekent dat ook kinderen van ouders die het niet breed hebben, daar niet de dupe van mogen worden. Wij schieten dus dat eigen risico voor, zodat de iPad gemaakt wordt. Vervolgens treffen we een betalingsregeling op maat met de ouders.”

De voordelen van Amac Onderwijs en Apple

  • Financieel aantrekkelijk door leasemogelijkheden en restwaarde van apparatuur
  • Eenvoudig in onderhoud en beheer waardoor mankracht en kosten bespaard worden
  • Intuïtief te gebruiken, ook door mensen zonder digitale vaardigheden

Ook met Apple-devices op jouw school aan het werk, of meer weten over het gebruik ervan? Neem contact op met het onderwijsteam van Amac Pro. We helpen je graag!

Neem contact op


Jeroen
maandag 25 januari 2021
Door Jeroen