Terug naar overzicht

‘Leaseregeling van Amac Pro geeft ons vrijheid en flexibiliteit’

Jeroen
woensdag 24 juni 2020
Door Jeroen

Veerkracht

Tijdens de coronacrisis vielen de werkzaamheden van fysiotherapiepraktijk Veerkracht in Arnhem plotseling helemaal stil. Door gebruik te maken van slimme devices, wisten de fysiotherapeuten hun cliënten op afstand tóch te kunnen behandelen. “Met de iPad oefen ik nu meer dan dat ik voorheen deed, waardoor mijn spieren beter onderhouden worden”, zegt cliënt Maureen van der Pluym.

Fysiotherapie Veerkracht is een gespecialiseerde fysiotherapiepraktijk in Arnhem. In de maatschap werken vier fysiotherapeuten en een praktijkassistente. Naast manuele en oedeemfysiotherapie worden er geriatrie fysiotherapie en behandelingen op het gebied van chronische zorg verleend. “We merkten dat vanaf half maart veel mensen hun afspraken begonnen af te bellen doordat de wereld werd geconfronteerd met COVID-19. We behandelen natuurlijk veel mensen in de kwetsbare doelgroep en we merkten dat zij niet graag meer naar de praktijk kwamen”, vertelt mede-eigenaar, manueel therapeut en oedeemfysiotherapeut Nicole Cleophas. “Vanaf eind maart mochten we van overheidswege helemaal niets meer doen.”

Oefeningen op papier motiveren niet

Maureen van der Pluym (62) kwam wekelijks voor chronische therapie bij fysiotherapiepraktijk Veerkracht. Ook dat stopte ineens. “Vreselijk vond ik dat, want niet alleen is de therapie goed voor mijn spieren, ik vond het ook altijd heel fijn om daar mensen te zien en te spreken. Door mijn aandoening ben ik snel vermoeid en kan ik weinig, dus mijn wekelijkse bezoek aan de fysiotherapie was ook een soort uitje.” Maar door de crisis mochten fysieke behandelingen niet meer plaatsvinden, alleen wanneer er sprake was van een risico op permanente schade.

Het overheidsadvies luidde te gaan beeldbellen met cliënten. Cleophas: “Dat bleek niet eenvoudig, want veel ouderen hadden óf geen geschikt device, óf konden er minder goed mee overweg. Ook merkten we dat wanneer we digitaal een oefening hadden uitgelegd, veel mensen de volgende dag niet meer wisten wat ze nou ook alweer precies moesten doen.” Van der Pluym beaamt dat. “Ik kreeg in het begin van de crisis allemaal oefeningen op papier, maar dat motiveert niet echt. Bovendien weet je niet of je de oefeningen wel goed uitvoert.”

‘De uitrol van de iPads was snel en eenvoudig, we hadden er nauwelijks omkijken naar’

Digitale dienstverlening

Vanuit de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is een subsidieregeling beschikbaar voor de stimulering van eHealth bij kwetsbare ouderen of mensen met een chronische ziekte. Deze regeling werd voor de coronacrisis uitgebreid. Aanbieders van zorg die rond de crisis extra wilden inzetten op digitale zorg op afstand voor mensen thuis, konden een subsidie van 50.000 euro aanvragen. “We hebben een aanvraag ingediend en kregen die toegekend”, vertelt Cleophas. “Dat betekende dat er ineens een heleboel mogelijk was. We zijn gaan nadenken over hoe we mensen zonder internet of device of met alleen een smartphone het beste konden bereiken en kwamen al vrij snel op iPads uit.” Bij de documenten rondom de subsidietoekenning, stuurde de RVO ook een lijst met mogelijk leveranciers op. “Daarop stond Amac, en die organisatie kende ik al van privé-aankopen. Bovendien boden zij de mogelijkheid om gebruik te maken van een financieringsregeling: Apple Financial Services. Dat gaf de doorslag.”

Apple Financial Services 

Er werden 42 iPads besteld door Fysiotherapie Veerkracht, waarvan er 37 werden geleased en 5 werden aangeschaft. “Wanneer je ineens 42 apparaten koopt, ben je snel door je subsidie heen. Bovendien hoop ik dat deze crisis wel een einde heeft, en dan zitten we met een boel devices die we dan niet meer gebruiken of zelf moeten verkopen. Deze constructie waarbij we ze een jaar huren, geeft ons veel flexibiliteit en past beter bij het doel dat we voor ogen hebben. We hoeven pas na 9 maanden te besluiten of we ze terug willen sturen, of dat we ze toch overnemen. Het kan ook zo zijn dat we cliënten tegen die tijd de mogelijkheid geven om hun iPad te kopen.”

Eenvoudig in uitrol en beheer 

Cleophas roemt de eenvoud van de uitrol, het beheer en het gebruik van de iPads. “Daar heeft Amac een stevige rol in gespeeld.” Via Apple Business Manager werden de aangeschafte devices gekoppeld in het Mobile Device Managementsysteem Jamf Now. “Samen met de accountmanager hebben we twee blueprints gemaakt: eentje voor mensen die al wat kennis hadden van slimme devices en eentje voor mensen die nog nooit met een iPad hadden gewerkt. Deze blueprints werden automatisch op de juiste apparaten geladen op het moment dat ze voor de eerste keer werden geactiveerd. Dat heeft me ontzettend veel tijd gescheeld. Ik vreesde al even dat ik 42 handmatige installaties zou moeten uitvoeren”, glimlacht Cleophas.

Veerkracht

‘We konden kwetsbare ouderen bereiken en behandelen ondanks de lockdown, dat was heel belangrijk’

Gebruikersgemak

De fysiotherapeuten maakten video’s van de verschillende oefeningen en plaatsten die op gecategoriseerde afspeellijsten op YouTube. De accountmanager van Amac maakte icoontjes van de verschillende afspeellijsten en zette die in de juiste blueprints. “Daardoor kregen mensen een iPad met de voor hen relevante links naar oefeningen. Als fysiotherapeuten konden we eenvoudig zeggen: ‘Vandaag doe je van die lijst oefening 3’. Bijkomend voordeel was dat mensen het filmpje zo vaak als ze wilden konden bekijken, dus ook niet meer hoefden te onthouden wat wij een dag ervoor hadden uitgelegd. Ze werden er bovendien fanatieker van, omdat ze veel meer zelfsturing hadden.” 

Ook Van der Pluym ontdekte dat ze meer oefent dan voor de crisis. “Toen ging ik eens per week zwemmen bij de fysiotherapiepraktijk. Maar nu kan ik doordeweeks met de iPad zelf oefeningen doen. De iPad maakt het leuk om te doen, want je ziet iemand op de video die je aanwijzingen geeft. Dat zie je op papier niet. Ik merk dat de tijd ook veel sneller voorbij gaat wanneer ik met de iPad oefen en dat ik veel geconcentreerder bezig ben. Doordat ik nu met de iPad kan werken, worden mijn spieren veel beter onderhouden.”

Blijvende dienstverlening

De iPads worden goed gebruikt door cliënten, ziet Cleophas. “Ontzettend leuk om te zien. We mogen sinds een paar weken weer fysiek behandelen, maar we blijven voorlopig ook de slimme devices gebruiken, want we merken dat het veel stress wegneemt bij de mensen. Het blijft immers een kwetsbare doelgroep en de angst blijft, zeker nu het leven weer begint te normaliseren.” De voordelen van deels digitale dienstverlening zijn zo groot dat ze hoopt dat het een blijvertje is. “Na een heupoperatie kan een cliënt de eerste weken nog niet zoveel doen, maar als fysiotherapeut moeten we twee keer per week op huisbezoek. Dat kan prima een keer fysiek en een keer digitaal. Dat levert tijdwinst op. Ook voor intakes zie ik goede digitale mogelijkheden.” Van der Pluym ziet er ook wel heil in om haar iPad te blijven gebruiken. “Maar wel in combinatie met bezoek aan de praktijk hoor, want ik mis de gezelligheid van de andere mensen in de praktijk echt wel. Bovendien is het belangrijk om naast digitale aanwijzingen ook regelmatig fysiek contact te hebben met mijn therapeut zodat zowel zij als ik zeker weten dat ik de oefeningen goed uitvoer.”

Continuïteit

Door de iPads van Amac hebben de cliënten van Fysiotherapie Veerkracht tijdens de crisis hun behandelingen kunnen voortzetten. “Dat is ontzettend belangrijk geweest, want anders was een behandeling of revalidatie twee maanden stil gevallen en voor oudere mensen, of iemand na een operatie is juist fysiotherapie heel belangrijk.” Voor Van der Pluym betekent het dat ze haar lijf tijdens de crisismaanden beter in conditie heeft kunnen houden. “Ik kan bovendien zelf mijn oefensessie samenstellen. Het is teveel voor me om het hele filmpje met arm- en schouderoefeningen uit te voeren, dus na een paar oefeningen ga ik naar het filmpje voor de beenspieren. En zo zorg ik dat drie keer per week mijn spieren train. Het liefst ga ik, zodra dat weer mogelijk is, bij de praktijk weer zwemmen, maar ik wil deze manier van thuis oefenen zeker voortzetten.”

De business benefits van Amac Pro

  • Continuïteit van dienstverlening
  • Eenvoudig uit te rollen en beheren door Apple Business Manager
  • Flexibiliteit
  • Aantrekkelijk financiële leaseregeling 

Wil je meer weten over het gebruik van Apple-producten in jouw zorgorganisatie? Neem contact op met Amac Pro. We vertellen het je graag!

Neem contact op


Jeroen
woensdag 24 juni 2020
Door Jeroen