Terug naar overzicht

De reis naar digitaal onderwijs: leermiddelen

Frank
dinsdag 5 februari 2019
Door Frank
Het is even geleden, maar het is weer tijd voor een vervolg van onze serie van negen elementen. Eerder hebben we geschreven over ‘Visie en Missie’, ‘Strategische planning’, ‘Implementatie Planning’ en ‘Professionele ontwikkeling’. Het vijfde deel gaat over een van de belangrijkste en misschien ook wel de moeilijkste elementen: content.

Behalve dat de iPad zelf ook een leermiddel is, is het van belang ook de content op de iPad te laten aan sluiten bij de wensen en behoeftes van docent en leerlingen. De iPad biedt ongekende mogelijkheden die veel verder gaan dan alleen een ‘boek achter glas’. Apple biedt veel eigen apps, maar daarnaast zijn er ook veel apps en andere vormen van content van andere partijen.

Dus hierin een keuze maken is makkelijker gezegd, dan gedaan. Want hoe weet je nu welke content er is? Welke content sluit aan op jouw specifieke situatie? Welke content biedt meerwaarde en welke is geschikt om te differentiëren? En zo kunnen we nog een hele lijst van vragen samenstellen.

De reis naar digitaal onderwijs: leermiddelen

Maar zijn er naast vragen ook antwoorden? Ja, die zijn er, maar die zijn voor iedere school anders. Content blijft altijd maatwerk. Het is daarom belangrijk bij deze keuze uit te gaan van je visie en plan; de doelstelling van de inzet van technologie. Waarom zet je technologie in, wat moet het opbrengen, hoe wordt je onderwijs beter? Als je antwoord hebt op deze laatste vragen, dan kun je criteria opstellen voor geschikte content. De criteria kunnen helpen het kaf van het koren te scheiden; er blijft een overzichtelijke hoeveelheid over. Maak hier vervolgens een selectie van voor het team, zodat niet elke docent voor zichzelf een weg moet vinden in het oerwoud van de content. Bijkomend voordeel van een kleine selectie van digitale content, is dat meerdere docenten aan de slag gaan met dezelfde tools waardoor het uitwisselen van kennis en ervaringen voor de hand ligt.

Vervolgens is het aan de docent. Deze moet zich dezelfde vragen stellen: wat is de meerwaarde, wat is het leerdoel en hoe kan technologie hieraan bijdragen? Op basis van de antwoorden kan hij/zij dan een keuze maken uit de selectie van content die je als school hebt voorgesteld.

Tot slot een algemeen advies: begin met kleine elementen. Bijvoorbeeld het digitaliseren van een toets, of opdracht vanuit je methode. Je hoeft niet direct je gehele methode te vervangen. Zo blijft het behapbaar én, als je niet tevreden bent met de opbrengsten, is de stap terug zo weer gezet.


Wil je advies over content? Of wil je hulp bij de analyse van je huidige materialen? Amac Onderwijs kan adviseren in het gebruik en samenstellen van een pakket van leermiddelen dat past bij uw school.Bel naar: 088 - 77 060 20 of stuur een e-mail.

Neem contact op

Frank
dinsdag 5 februari 2019
Door Frank